Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: zpráva o financování

Dlouhodobý majetek stran a hnutí v kampani

Kandidující subjekty v kampaních často používají majetek (typicky mobiliář, party stany, automobily atp.), který nebyl pořízen pro konkrétní volební kampaň, ale jako dlouhodobý majetek k využití i pro běžnou činnost nebo další volební kampaně. Protože se však zakoupený majetek v kampani uplatní, je třeba jej částečně do volebních výdajů započítat. Pro stanovení hodnoty, která bude do nákladů kampaně započítána, doporučuje úřad využít institutu daňového nebo účetního odpisu majetku. Subjekt si po zařazení dané věci do majetku zvolí typ odpisu (daňový nebo účetní) a délku odpisování. Z ročního odpisu pro rok, ve kterém probíhá, započte kandidující subjekt do výdajů kampaně část tohoto majetku danou poměrem počtu dnů délky kampaně ku počtu dnů kalendářního roku. Postupuje se tedy podle následujícího vzorce:

Zobrazit podrobnosti

Odstoupení z kampaně

Volební zákony rozlišují mezi začátkem volební kampaně a formálním podáním kandidátní listiny k registraci. Volební kampaň začíná s vyhlášením voleb, k němuž dochází obvykle několik měsíců před hlasováním. Subjekty, které se chtějí kampaně účastnit, mají povinnost si zřídit volební účet a webovou stránku s informacemi o financování kampaně. Tím dávají najevo svůj zájem do kampaně vstoupit a účastnit se jí. Lhůta pro podání kandidátních listin je však až 66 dní před hlasováním. Mezitím se kandidující subjekt může z různých důvodů rozhodnout, že k podání listiny nakonec nepřistoupí a voleb se nezúčastní. Platí obecné pravidlo, že ke každému zřízenému volebnímu účtu (tedy ke každému vstupu do kampaně) musí být do 3 dnů před volbami zveřejněn přehled sponzorů a do 90 dnů po volbách vypracována zpráva o financování kampaně. Jestliže má veřejnost prostřednictvím webu úřadu možnost nahlížet do všech volebních účtů, měla by jeho prostřednictvím nalézt také tuto závěrečnou zprávu a na webech stran by měla nalézt údaje o podporovatelích. V případě, že strana, hnutí, koalice, prezidentský nebo nezávislý senátní kandidát pouze zřídili volební účet, ale nevyvíjeli žádnou činnost odpovídající volební kampani dle zákona, nepřijali žádný finanční dar ani bezúplatné plnění a nehradili z volebního účtu žádné výdaje, je vhodné zveřejnit na svém webu informaci, že žádnou podporu nepřijali. Dále je vhodné, aby úřadu doručili a na svém webu zveřejnili zprávu o financování kampaně s nulovými položkami. Takový postup doporučujeme. Pokud však subjekt v době kampaně vyvíjel činnost odpovídající kampani dle zákona (bez ohledu na to, zda za ni z volebního účtu platil, nebo šlo o bezúplatné plnění), má povinnost přehled podporovatelů (nebo informaci, že žádní nebyli) zveřejnit. Musí také vyhotovit zprávu o financování kampaně, zaslat ji úřadu a umístit na své stránky stejně jako subjekty, které kandidátní listinu podaly, jejich kandidátní listina byla zaregistrována a voleb se zúčastnily.

Zobrazit podrobnosti

Náležitosti webové stránky s informacemi o financování kampaně

Mezi povinnosti při vstupu do kampaně patří zřídit internetovou stránku s informacemi o financování kampaně a oznámit ji Úřadu. Web musí splňovat následující kritéria: Upozorňujeme kandidující subjekty a registrované třetí osoby, že vytvoření stránky s informacemi o financování volební kampaně na sociálních sítích nepovažuje úřad za splnění legislativních povinností . Doporučujeme tedy účastníkům kampaně, aby pro publikování informací o financování kampaně využívali buď vlastních domén a hostingu, nebo služeb, jež nabízejí možnost publikování stránek zdarma.

Zobrazit podrobnosti

Souběh regulovaných volebních kampaní

Dosud docházelo k souběhu senátní kampaně a kampaně před krajskými, případně prezidentskými volbami, obecně však nelze vyloučit ani souběh jiných regulovaných kampaní. V případě, že se subjekt účastní souběžně konaných regulovaných kampaní, bude úřad posuzovat náklady na prostředky kampaně podle poměru, ve kterém se dané prostředky propagace k oběma kampaním vztahují. Praxe volebních kampaní je velmi rozmanitá a není možné předem vymezit všechny situace, které mohou nastat. Je na zodpovědnosti kandidujících subjektů, aby byly schopny obhájit vykázané výdaje v souběžně konaných kampaních. Úřad je připraven jednotlivé případy s kandidujícími subjekty konzultovat. Úhrada faktur v případech, kdy se částka rozpočítává do obou regulovaných kampaní, by měla proběhnout nadvakrát – platbou z jednoho volebního účtu bude uhrazena poměrná část připadající na první kampaň, platbou z dalšího volebního účtu bude uhrazena poměrná část připadající na souběžnou kampaň. V obou případech bude příkaz k úhradě těchto faktur označen výrazem SPOLEČNÝ VÝDAJ. Pokud subjekt v některých volbách nekandiduje samostatně, ale pouze v koalicích, volební účet pro tyto volby nezakládá (neboť koalice mají zřízeny své volební účty) a úhradu v takovém případě provede z  provozního účtu. Doporučujeme, aby pro tyto účely byl (nad rámec zákonných povinností) zřízen provozní účet jako účet transparentní a aby strana či hnutí zpřístupnila veřejnosti tento účet na svých internetových stránkách. Koalice, jichž je subjekt členem, potom příslušnou částku, uhrazenou subjektem z provozního účtu, vykáží ve zprávě o financování volební kampaně jako přijaté bezúplatné plnění od tohoto subjektu. V senátních volbách je nadto nutné rozpočtené výdaje evidovat po jednotlivých obvodech. Způsob, jak se projeví tyto společné výdaje v předloženém účetnictví, najdete pod tímto heslem. Příklad rozpočtení společných výdajů kampaně v hodnotě 1 mil. Kč mezi souběžně konanou krajskou a senátní kampaň V tomto příkladu subjekt: V tomto případě je jedno, zda mají všechny tři koalice stejné složení nebo se liší, protože v senátních volbách se výdajový limit kampaně vztahuje vždy na jeden obvod. V paralelních krajských volbách subjekt: Název koalic se může lišit, určující je, že složení koalice je stejné. V krajských volbách se výdajový limit nevztahuje na konkrétní kraje, ale jde o souhrnný limit pro všechny kraje, v nichž se voleb účastní stejné uskupení. ROZDĚLOVNÍK faktury: Senát – samostatně Limit výdajů Poměrná část k započtení do zprávy celkem 225 352 Kč, z toho: Úhrada faktury Obvod A 2 mil. Kč 28 169 Kč 309 859 Kčbude uhrazeno z volebního účtu pro senátní kampaňčíslo účtu:datum úhrady: Obvod B 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod C 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod D 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod E 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod F 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod G 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod H 2 mil. Kč 28 169 Kč Senát – koalice Limit výdajů Poměrná část celkem 84 507 Kč, z toho: Obvod I 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod J 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod K 2 mil. Kč 28 169 Kč Kraj – samostatně Limit výdajů Poměrná část celkem 295 776 Kč, z toho: Úhrada faktury Obvod L 21 mil. Kč 295 776 Kč 690 141 Kčbude uhrazeno z volebního účtu pro krajskou kampaňčíslo účtu:datum úhrady: Obvod M Obvod N Kraj – odlišné koalice Limit výdajů Poměrná část celkem 197 184 Kč, z toho: Obvod O 7 mil. Kč 98 592 Kč Obvod P 7 mil. Kč 98 592 Kč Kraj – shodná koalice Limit výdajů Poměrná část celkem 197 184 Kč, z toho: Obvod Q 14 mil. Kč 197 184 Kč Obvod R Součet 1 000 000 Kč 1 000 000 Kč Poměrné části společných výdajů musí být uvedeny v jednotlivých zprávách o financování výdajů a způsob jejich rozpočítání může být předmětem kontroly ze strany Úřadu.

Zobrazit podrobnosti

Souběh neregulované kampaně pro komunální volby s regulovanou kampaní

Dosud docházelo k souběhu komunální kampaně s kampaní před krajskými nebo senátními volbami, obecně ale nelze vyloučit, že se komunální volby budou konat souběžně také s jinými volbami. Kampaň před komunálními volbami není zákonem upravena, zatímco ostatní kampaně jsou regulovány, což působí komplikace z hlediska evidence a následné kontroly financování kampaně. Další problémy plynou ze skutečnosti, že v souběžně konaných volbách mohou kandidovat různé typy subjektů – od nezávislých kandidátů až po koalice stran.  Pokud se volební subjekt účastní souběžně komunální a jiné kampaně, bude Úřad posuzovat výdaje na kampaň podle poměru, ve kterém se dané prostředky propagace k oběma kampaním vztahují. Jako příklad lze uvést tiskovinu, v nichž je jedna z deseti stran věnována kandidátovi do Senátu, zatímco zbylých devět stran představuje vize a kandidáty pro komunální volby. Náklady spojené s takovou tiskovinou by se do limitu senátní kampaně započetly jednou desetinou. Praxe volebních kampaní je velmi rozmanitá a není možné předem vymezit všechny situace, které mohou nastat. Je na zodpovědnosti kandidujících subjektů, aby byly schopny obhájit vykázané výdaje v souběžně konaných kampaních. Úřad je připraven jednotlivé případy s kandidujícími subjekty konzultovat. Úhrada faktur v případech, kdy se částka rozpočítává do obou kampaní, by měla proběhnout nadvakrát – platbou z volebního účtu pro regulované volby bude uhrazena poměrná část připadající na regulovanou kampaň, platbou z provozního účtu bude uhrazena poměrná část připadající na komunální kampaň. Doporučujeme, aby pro tyto účely byl (nad rámec zákonných povinností) zřízen provozní účet jako účet transparentní a aby strana či hnutí zpřístupnila veřejnosti tento účet na svých internetových stránkách. U obou plateb bude příkaz k úhradě těchto faktur označen výrazem SPOLEČNÝ VÝDAJ.

Zobrazit podrobnosti

Rozdělení povinností mezi strany

Při administraci kampaně obecně platí, že jeden kandidující subjekt vede jeden volební účet, i když se volby odehrávají ve více obvodech – viz samostatné heslo. Výjimku z tohoto pravidla může představovat situace, kdy by se strany koalice v písemné koaliční smlouvě dohodly, že zodpovědnost za povinnosti spojené s financováním kampaně (vedení volebního účetnictví, oznámení účtu a volebního webu, zveřejnění podporovatelů, vypracování zprávy atp.) za koalici nesou v různých volebních obvodech různé strany koalice. Všechny povinnosti za jeden obvod však jménem koalice musí plnit jen jedna strana koalice. Zákon takovou možnost nevylučuje, a Úřad jí tak nemůže bránit. Vedení více samostatných účetnictví k jednomu volebnímu účtu by však bylo neproveditelné. Vzhledem k tomu Úřad v tomto specifickém případě připouští možnost, aby koalice, byť o totožném složení, zřídila více volebních účtů. Každý takový účet ponese v názvu (vedle označení koalice) i výčet volebních obvodů, kterých se týká, a každý bude spojen se zprávou o financování volební kampaně pro tyto obvody a volebním účetnictvím pro dané obvody. I v tomto případě tedy platí pravidlo, že ke každému volebnímu účtu je odevzdávána samostatná zpráva o financování volební kampaně. Stejně tak budou separátně pro dané obvody plněny i ostatní povinnosti spojené s financováním kampaně. Informace o financování volební kampaně koalice (včetně údajů o dárcích a poskytovatelích bezúplatných plnění)  musí (na základě koaliční smlouvy) zveřejňovat jedna politická strana či politické hnutí zastoupené v koalici. Ostatní zastoupené politické strany a politická hnutí by jí měly poskytnout potřebnou součinnost (zejm. v podobě poskytnutí údajů o dárcích a poskytovatelích bezúplatných plnění, které mají být zveřejněny nejpozději 3 dny před dnem voleb). Je přitom žádoucí, aby koalice sdělila Úřadu, které konkrétní politické strany a politická hnutí v ní zastoupené budou za plnění jednotlivých povinností v rámci volební kampaně zodpovídat.

Zobrazit podrobnosti

Kampaň po obvodech, doplňovací volby

Toto heslo se vztahuje k volbám konaným ve více obvodech, tedy k volbám do Poslanecké sněmovny, Senátu a zastupitelstev krajů. Ze znění volebního zákona lze dovodit, že jeden kandidující subjekt (strana, hnutí, koalice) zřizuje pro dané volby jeden volební účet bez ohledu na to, v kolika obvodech se o zvolení uchází. Pokud například strana sama za sebe přihlásí kandidáta nebo registruje listinu v pěti obvodech, zřídí pro těchto pět obvodů jeden účet. Jestliže je však tato strana současně členem koalice, která navrhla kandidáta nebo registrovala listinu v dalším obvodu, není zde kandidujícím subjektem tato strana, ale koalice. Ta musí nechat zřídit samostatný volební účet, který ponese označení koalice. V případě, že strana figuruje ve více koalicích, jejichž složení se liší, je každá taková koalice samostatným volebním subjektem, který si musí nechat zřídit svůj samostatný volební účet. Stejně tak platí (s výjimkou uvedenou níže), že každý volební subjekt (strana/hnutí, koalice stran) zveřejňuje jednu samostatnou zprávu o financování kampaně a předkládá samostatné účetnictví. Platí tedy zásada, že ke každému volebnímu účtu musí být předložena jedna samostatná zpráva o financování kampaně a volební účetnictví. U koalic může nastat specifická situace, které se věnuje samostatné heslo. Kandidující subjekty musejí výdaje na volby evidovat a informace o kampani zveřejňovat takovým způsobem, aby bylo zřejmé, k jakým obvodům se vztahují a že výdaje nepřesáhly limit kampaně pro dané volby. Volby do Senátu V senátních volbách úřad doporučuje platby z volebního účtu i další informace o financování kampaně označovat specifickým symbolem, jímž je číslo daného volebního obvodu (viz Příloha č. 3 k volebnímu zákonu, k dispozici zde). Stejným způsobem doporučuje úřad u senátních voleb identifikovat výdaje i ve zprávě o financování volební kampaně. U výdajů, které politické strany, hnutí a koalice vynaloží za kampaň ve více senátních obvodech, očekává úřad jejich přepočtení na vrub výdajových limitů těchto obvodů způsobem, který nejlépe odpovídá skutečnosti, případně aritmetickým průměrem. Takové platby navrhuje úřad označovat specifickým symbolem 99 a v poznámce k platbě nebo v účelu transakce doporučuje úřad uvést informaci zahrnující čísla obvodů, v nichž se náklad kampaně uplatnil. S volbami do Senátu souvisí také otázka, na jakém území se vede kampaň, když jsou senátní obvody, v nichž se aktuálně volí, roztroušeny po celé zemi. Volební zákon nijak neupravuje teritorialitu kampaní. Formálně vzato jsou v režimu kampaně všechny zúčastněné strany a hnutí, kandidáti i další subjekty na celém území republiky, kdykoliv jsou vyhlášeny byť jen doplňovací volby do Senátu. Takovýto výklad by však v praxi znamenal, že v době od vyhlášení doplňovacích voleb do Senátu například ve Zlíně až do vyhlášení výsledků takových voleb by se výdaje na veškerá sdělení v (ne)prospěch stran, které se doplňovacích voleb účastní, počítala do limitu kampaně, i kdyby byla činěna třeba v Karlových Varech. Takovou interpretaci by úřad považoval za příliš restriktivní. Úřad proto uplatňuje následující přístup.

Zobrazit podrobnosti

Služební vozy ministrů a prezidenta

Členové vlády a prezident republiky mohou užívat služební auta včetně řidiče k osobní dispozici, tedy prakticky v neomezeném rozsahu. Pokud kandidují ve volbách, získávají v podobě služebního vozidla od státu bezúplatné plnění. Z legislativy a soudních rozhodnutí nicméně vyplývá, že u ministrů, kteří kandidují (a obvykle jsou lídry) za politické strany, není využívání služebních vozů v kampani neoprávněné jednání spočívající v poskytnutí bezúplatného plnění politické straně od státu. Výdaje za používání služebního vozidla však tvoří hodnotu kampaně, neboť jde o plnění ocenitelné v penězích. (Analogicky je výdajem na kampaň též použití soukromého vozidla osobou podílející se na kampani). Subjekty, za které ministři kandidují, případně prezident republiky, by tak měli cestovní výdaje za jízdy služebními vozy během kampaně vykázat ve zprávě o financování kampaně.

Zobrazit podrobnosti

Podpora jiného subjektu v kampani

Ve volebních kampaních subjekty nezřídka kandidují „s podporou“ spřátelené strany. Jedná se o neformální vyjádření spolupráce více subjektů (typicky dvou stran, nezávislého kandidáta a jemu blízké strany atp.), z nichž pouze jeden registruje kandidátní listinu. Na rozdíl od volební koalice, která vstupuje do kampaně oznámením společného volebního účtu koalice a bývá obvykle založena koaliční dohodou (viz Specifická pravidla pro koalice), je třeba na subjekty, které pouze deklarují vzájemnou podporu, nahlížet jako na samostatné jednotky. Strana, která podporuje v kandidatuře někoho jiného, má dvě možnosti. Buď podporovanému poskytuje dar nebo bezúplatné plnění a je v pozici běžného sponzora kampaně. Nebo může sama za sebe vstoupit do kampaně, i když nakonec žádnou kandidátní listinu nepodá. Podporovaný subjekt takovéto podporující straně obvykle poskytne místa na svých kandidátních listinách. V tomto druhém případě musí podporující subjekt sám splnit všechny administrativní povinnosti kampaně. Z formálního hlediska totiž vede kampaň samostatně do doby odevzdání registrace kandidátních listin (byť lze předpokládat koordinaci s tím, koho podporuje). Každý z obou subjektů tedy formálně disponuje svým vlastním limitem výdajů na kampaň. Volební výdaje podporující strany se ale fakticky připočítávají k výdajům kandidujícího subjektu. Jinými slovy: při kandidatuře „s podporou“ Úřad sčítá výdaje na kampaň všech subjektů, které se podílely na volební kampani toho, kdo registroval listinu. Nesmí přitom být překročen limit stanovený pro daný typ voleb.

Zobrazit podrobnosti

Co když se koalice rozpadne?

Finanční poměry mezi stranami volební koalice řeší legislativa jen v souvislosti s distribucí stálého příspěvku mezi subjekty koalice, které se pro jeho výplatu kvalifikovaly. Zákon o sdružování v § 20 odst. 8  Zákon o sdružování v § 20 odst. 8 uvádí, že „pro zjištění nároku na stálý příspěvek a stanovení jeho výše u strany a hnutí, které jsou členy koalice, je rozhodující dohoda o podílu členů koalice na volebním výsledku. Není-li taková dohoda uzavřena, (…) dělí se volební výsledek rovným dílem.“ Zastáváme názor, že toto pravidlo se má analogicky vztahovat i na rozdělení výdajů volební kampaně mezi kandidující subjekty. Pokud koaliční smlouva obsahuje ujednání o poměru, v jakém se jednotlivé strany koalice budou podílet na celkových výdajích kampaně, platí, že při vypovězení koaliční smlouvy se dosud vynaložené náklady na kampaň koalice započtou v daném poměru do limitu nákladů na kampaň jednotlivých „nástupnických“ stran. V případě, že koaliční smlouva takové ujednání neobsahuje, započtou se při rozpadu koalice dosud vynaložené náklady na kampaň koalice rovným dílem mezi jednotlivé subjekty.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně