Průvodce pravidly

financování politiky

Volební kampaně

Označování kampaně na internetu

Webové stránky

Internetové stránky kandidujícího subjektu jsou jednou z forem jeho propagace, za kterou se platí nebo obvykle platí (programování stránek, tvorba grafiky, umístění profesionálně vytvořeného loga, platba za doménu atd.). Stránky zřizované v přímé souvislosti s volební kampaní (např. nezávislými kandidáty, volebními koalicemi atp.) se tedy automaticky stávají prostředky volební kampaně. Pokud v souvislosti s kampaní dochází též k navýšení běžných výdajů na webovou prezentaci kandidujícího subjektu, který svoje stránky provozuje dlouhodobě i mimo dobu volební kampaně (nová volební grafika, tvorba nových podstránek souvisejících s kampaní, umísťování volebních materiálů atp.), stává se toto navýšení volebním výdajem. Proto je nutné tyto výdaje nejen vykázat, ale také webové stránky v průběhu volební kampaně označit informací o zadavateli a zpracovateli. Protože je pro webové stránky typické, že jejich prohlížení běžnými uživateli začíná na základním rozcestníku – úvodní stránce (typicky www.nazevsubjektu.cz), postačí označení právě tohoto úvodního zobrazení a není už nutné označovat stránky v nižších úrovních.

Textová reklama ve vyhledávačích

Internetové vyhledávače (Google, Seznam a podobně) nabízejí možnost zaplatit si za to, že určitou stránku zobrazí ve výsledcích hledání mezi prvními. Obliba těchto textových reklam stoupá a mohou být využity i při volební kampani. Nabízejí však poměrně malý prostor (několik desítek znaků), a tak uvedení informace o zadavateli a zpracovateli může významně limitovat sdělení samotné. Úřad proto považuje za přípustné, aby údaj o zadavateli a zpracovateli v textové reklamě ve vyhledávači uveden nebyl, pokud informaci o tom, kdo tuto textovou reklamu zadal a zpracoval, obsahuje internetová stránka, na kterou inzerovaný odkaz směřuje. Bez ohledu na to, jestli je příslušná stránka propagována prostřednictvím vyhledávače, nebo ne, musí vždy obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli prvků kampaně, pokud nějaké obsahuje.

Sociální sítě

Textové příspěvky („posty“) na sociálních sítích není třeba doplňovat informací o zadavateli a zpracovateli, ale audiovizuální prvky (fotografie, videa, případně audionahrávky), které naplňují znaky kampaně (viz toto heslo), informaci o zadavateli a zpracovateli obsahovat mají.

Mnoho běžných příspěvků na sociálních sítích nenaplňuje kritérium (obvyklé) úplatnosti, a proto je není potřeba označovat. Naopak vždy je potřeba označit příspěvky, které propagují nebo kritizují kandidující subjekt (či jeho kandidáta) a zároveň

  • jejich příprava či její část podléhala úplatě (např. platba fotografovi, grafikovi, autorovi textu…)

nebo

  • k jejich zveřejnění jsou použity placené nástroje (např. sponzorované příspěvky na Facebooku, příspěvky influencerů, za jejichž zveřejnění kandidující subjekt či třetí osoba zaplatila…)

nebo

  • se za jejich přípravu či zveřejnění sice úplata neproběhla, ale jde o činnost, za niž se úplata obvykle poskytuje. Vzhledem k technologickému vývoji může být určení toho, za co se obvykle poskytuje úplata, komplikované. Úřad proto v zájmu transparentnosti volebních kampaní doporučuje označovat všechny grafické prostředky a audiovizuální prvky (fotografie, videa, audionahrávky), u kterých zjevně proběhla postprodukce (např. sestřih, vložení titulků, grafických prvků atd.). Veřejnost tak získá informaci o tom, kdo daný prvek kampaně vytvořil.

V případě videí lze např. povinné informace uvést formou titulku nejlépe na začátku nebo na konci videa. V případě audio nahrávek mohou být tyto informace sděleny ústně. Jedná-li se o živý přenos (streamování), do kterého není možné vkládat titulky, uvede se např. informace o zadavateli a zpracovateli na stránce či platformě, na níž je přenos přístupný (například v popisu události). Titulek se zpětně doplní až do záznamu, pokud je možné jeho spuštění či stažení mimo stránku či platformu, kde byl živý přenos vysílán a kde je informace uvedena.

Označování přebíraných (sdílených) příspěvků na sociálních sítích

Podstatou sociálních sítí je vedle prezentace toho, komu daný profil patří nebo kdo ho spravuje (např. strana, kandidát, třetí osoba), také možnost sdílení* publikovaného obsahu („postů“) dalšími uživateli. Ve vztahu k označování nastávají následující typické situace:

  • prosté sdílení příspěvku, u kterého nejsou naplněny znaky volební kampaně: není třeba označovat
  • sdílení a sponzorování** příspěvku, u kterého nejsou naplněny znaky volební kampaně (příspěvek obsahuje propagaci, ale v původní verzi nebylo naplněno kritérium úplatnosti): zde sice jde o prostředek kampaně, protože sponzorováním došlo k naplnění kritéria úplatnosti, ale označování sdílených příspěvků může být technicky složitější a problematické může být i určení zpracovatele.. V těchto případech bude úřad považovat za dostačující informaci o tom, kdo za sponzorování daného sdíleného příspěvku zaplatil, poskytnutou provozovatelem sociální sítě na základě jiných právních předpisů (DSA).
  • prosté sdílení příspěvku, u kterého jsou naplněny znaky volební kampaně: za označení takového příspěvku je zodpovědný jeho autor, nikoli ten, kdo ho pouze sdílí.
  • sdílení a sponzorování příspěvku, u kterého jsou naplněny znaky volební kampaně: za označení takového příspěvku je zodpovědný jeho autor, nikoli ten, kdo ho sdílí. Informace o tom, kdo platil za sponzorování příspěvku, je opět připojována automaticky provozovatelem sociální sítě na základě jiných právních předpisů (DSA).

Označování profilů na sociálních sítích

Některé sociální sítě nabízejí kromě bezplatných profilů i možnost získat za úplatu jinou kategorii profilu (např. verifikovaný profil). Pokud jsou takové profily využívány k předvolební kampani, je potřeba, aby byly označeny informací o zadavateli a zpracovateli (např. v hlavičce profilu). Stejně tak je v rámci volební kampaně potřeba označovat profily, s jejichž správou (obvykle) vznikají výdaje (např. profily kandidátů spravované reklamní agenturou apod.). Sdílení příspěvků na těchto profilech pak podléhá stejným výše popsaným pravidlům, jako sdílení na bezplatných profilech.

* Sdílením se rozumí opětovné zveřejnění na vlastní “zdi”, “time line” atp., tedy “retweetování”, “repostování” atp. Sdílením se pro účely tohoto stanoviska nerozumí zaslání odkazu neveřejně, tedy například soukromou zprávou.

** Sponzorováním se rozumí využit placených propagačních nástrojů sociálních sítí

Poslední aktualizace: 25. června 2024 v 11:52 hod.
Související hesla: