Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: registrovaná třetí osoba

Nemožnost registrace kandidáta jako třetí osoby

Volební zákony ukládají povinnost registrovat se jako třetí osoba tomu, kdo hodlá vést kampaň bez vědomí kandidujícího subjektu. Kandidát strany, hnutí či koalice svým vystupováním v kampani reprezentuje subjekt, který jej na svoji listinu umístil. Proto principiálně platí, že se na případnou kandidátem individuálně vedenou kampaň nahlíží, jako by byla vedena s vědomím subjektu, za který kandiduje. Z tohoto důvodu by tedy kandidáti stran, hnutí a koalic neměli v kampani vystupovat jako registrované třetí osoby. Výdaje kandidátů, kteří se přesto rozhodnou registrovat jako třetí osoby (úřad nemá ze zákona možnost takovou registraci odmítnout), proto budou připočteny k volebním nákladům subjektů, za něž kandidují. Doporučujeme proto kandidujícím stranám, hnutím či jejich koalicím průběžně sledovat, zda v registru třetích osob na webu úřadu nefigurují i někteří z jejich kandidátů.

Zobrazit podrobnosti

Agitace bez vědomí kandidujícího subjektu

Bez vědomí kandidujícího subjektu se do kampaně obvykle zapojuje ten, kdo chce uskutečnit negativní kampaň, tedy míní šířit sdělení v neprospěch kandidujícího. Může se však jednat i o propagování kandidujícího subjektu bez jeho vědomí. Do doby oficiální registrace kandidátních listin je to možné mimo režim volebního zákona, tedy bez registrace a s ní spojených povinností. Upozorňujeme však, že i v tom případě platí povinnost zajistit, aby sdělení či prezentace byly označeny v souladu se zákonem č. 40/1995 Sb. (zákon o regulaci reklamy). Počínaje dnem následujícím po dni registrace kandidátních listin (tedy 49 dní před dnem voleb) je povinen registrovat se u Úřadu jako takzvaná registrovaná třetí osoba ten, kdo se do kampaně zapojuje bez vědomí kandidujícího subjektu. Z judikatury sice plyne, že povinnost registrovat se nastává až při výdajích (peněžních nebo v podobě jiných plnění ocenitelných v penězích) ve výši, která by znamenala, že vedení kampaně bez předchozí registrace bude představovat ohrožení zájmu na férovosti volební kampaně a prevenci obcházení výdajových limitů. Úřad však doporučuje třetím osobám registrovat se vždy, když jsou s agitací spojeny výdaje (nebo má agitace charakter činnosti, za kterou se obvykle platí). Z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č.j. Ars 6/2023 – 46 (odst. 49) plyne, že dosáhnou-li výdaje na agitaci „téměř 10 % celkového výdajového limitu pro registrovanou třetí osobu“, není pochyb o tom že třetí osoba je povinna se registrovat. Registrační formulář je k dispozici na stránkách ÚDHPSH. Jsou-li vyplněny všechny požadované informace, Úřad žadateli neprodleně vyhotoví osvědčení o registraci, které bude obsahovat mimo jiné evidenční číslo třetí osoby. Registrovaná třetí osoba má povinnost všechny prostředky kampaně označit tímto evidenčním číslem a svým jménem a příjmením, právnická osoba uvádí vedle evidenčního čísla název. Podobu tohoto označení zákon nijak neurčuje, ale z povahy jeho účelu vyplývá, že by mělo být viditelné a čitelné přinejmenším z obdobné vzdálenosti jako agitační sdělení. Registrovaná třetí osoba si musí zřídit internetovou stránku (zdarma lze využít mnoha veřejných platforem, zcela nevhodné jsou ale sociální sítě), na které bude zveřejňovat informace o financování své kampaně. Informace o této stránce a o transparentním účtu musí oznámit Úřadu prostřednictvím formuláře dostupného na jeho stránkách. Pokud bude registrovaná třetí osoba svoji agitaci hradit penězi, má povinnost si pro financování kampaně zřídit v bance veřejně přístupný (transparentní) volební účet (v případě, že nic platit nebude, ale například jen umístí na svoji nemovitost plachtu, za kterou nic neplatila, účet zřizovat nemusí). Hodnota kampaně registrované třetí osoby (ať už reálně něco platí, či nikoliv), nesmí včetně DPH překročit limit Do limitu se započítávají nejen finanční výdaje, ale také nepeněžní dary a hodnota bezúplatných plnění.  O peněžních výdajích i bezúplatných plněních si registrovaná třetí osoba musí vést evidenci. Její formu zákon neupřesňuje, avšak do 10 dní po skončení volební kampaně musí registrovaná třetí osoba zveřejnit na své internetové stránce s informacemi o financování volební kampaně, kterou Úřadu nahlásila, přehled o výdajích v tomto členění: Přehled zde musí být zveřejněn po dobu nejméně 3 měsíců. Evidenci spolu s výpisy z volebního účtu si nadto musí po dobu alespoň 5 let uchovat a na výzvu Úřadu ji poskytnout. Volební účet smí registrovaná třetí osoba zrušit kdykoliv poté, co z něj uhradila všechny výdaje své kampaně. V případě, že registrovaná třetí osoba využívá k agitaci dobrovolníky, uplatní se pravidla uvedená v hesle Práce dobrovolníků v kampani.

Zobrazit podrobnosti

Obecně k označení agitace

Propagaci musejí označovat jak strany (hnutí), koalice, jejich kandidáti, kandidáti na funkci prezidenta republiky a nezávislí senátní kandidáti, tak registrované třetí osoby. Na prostředcích kampaně nestačí uvést pouze název kandidujícího subjektu či jméno a příjmení (u nezávislých senátních kandidátů nebo kandidátů na funkci prezidenta republiky). Volební propagace musí na komunikačních médiích a velkoplošných zařízeních obsahovat také informaci o zadavateli a zpracovateli. Tato povinnost neplatí pouze pro volební propagaci, tj. pozitivní kampaň, ale též pro sdělení v neprospěch kandidujícího subjektu nebo jeho kandidáta, tj. pro negativní kampaň. Povinnost označit propagaci nebo sdělení v neprospěch povinnými informacemi leží na kandidujících subjektech, nikoliv na majitelích či provozovatelích reklamních ploch. Stává se však, že kandidující subjekt povinné informace na prvek kampaně sice umístí, ale na takové místo (typicky zcela při okraji), že provozovatel reklamní plochy text překryje (například rámem reklamní plochy). Doporučujeme kandidujícím subjektům, aby si tyto otázky smluvně upravily při zadávání zakázky (a především povinné informace umisťovaly na prvky kampaně tak, aby riziko jejich zneviditelnění minimalizovaly).

Zobrazit podrobnosti

Od kdy platí pravidla kampaně?

Kampaň začíná dnem, kdy je ve Sbírce zákonů zveřejněno vyhlášení voleb. Končí dnem, kdy jsou ve Sbírce zákonů zveřejněny konečné volební výsledky. Odlišná pravidla pro kandidující a pro veřejnost Strana (hnutí), koalice, jejich kandidát, nezávislý kandidát nebo kandidát na funkci prezidenta republiky jsou pravidly kampaně vázáni už ode dne vyhlášení voleb. Dalším osobám vzniká povinnost jednat podle zákona až po formální registraci kandidátních listin. Pokud chtějí vést propagaci, agitaci nebo negativní kampaň za úplatu, musí se registrovat a splnit další související povinnosti tzv. registrovaných třetích osob. Skutečný vstup kandidujících subjektů do kampaně Za okamžik skutečného vstupu do kampaně se považuje faktické jednání kandidujícího subjektu (nebo s jeho vědomím jiné osoby), kterým začal vykonávat činnost odpovídající volební kampani. Takovým jednáním je v praxi například zřízení volebního účtu či vstup do veřejného prostoru, který je provázen materiálními náklady na propagaci, nebo negativní kampaň. Nejzazším termínem, jehož uplynutím již kandidát či kandidující subjekt z pohledu Úřadu zahájili volební kampaň, je poslední den lhůty pro doručení registrace kandidátní listiny příslušnému orgánu. Platí to bez ohledu na to, zda svým jednáním naplňuje znaky kampaně. Skutečný vstup třetích osob do kampaně Třetím osobám, které hodlají propagovat či agitovat ve prospěch nebo v neprospěch kandidátů, stran, hnutí či koalic bez jejich vědomí, vzniká povinnost registrovat se a plnit povinnosti registrovaných třetích osob až poté, co příslušný správní orgán pravomocně rozhodne o registraci kandidátních listin pro dané volby a rozhodnutí o registraci zveřejní na úřední desce. Je to 49. den před dnem voleb. Nejvyšší správní soud v této souvislosti totiž dovodil, že tyto povinnosti lze vůči třetím osobám uplatňovat teprve tehdy, když bude oficiálně známo, které subjekty se voleb účastní.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně