Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: volební web

Odstoupení z kampaně

Volební zákony rozlišují mezi začátkem volební kampaně a formálním podáním kandidátní listiny k registraci. Volební kampaň začíná s vyhlášením voleb, k němuž dochází obvykle několik měsíců před hlasováním. Subjekty, které se chtějí kampaně účastnit, mají povinnost si zřídit volební účet a webovou stránku s informacemi o financování kampaně. Tím dávají najevo svůj zájem do kampaně vstoupit a účastnit se jí. Lhůta pro podání kandidátních listin je však až 66 dní před hlasováním. Mezitím se kandidující subjekt může z různých důvodů rozhodnout, že k podání listiny nakonec nepřistoupí a voleb se nezúčastní. Platí obecné pravidlo, že ke každému zřízenému volebnímu účtu (tedy ke každému vstupu do kampaně) musí být do 3 dnů před volbami zveřejněn přehled sponzorů a do 90 dnů po volbách vypracována zpráva o financování kampaně. Jestliže má veřejnost prostřednictvím webu úřadu možnost nahlížet do všech volebních účtů, měla by jeho prostřednictvím nalézt také tuto závěrečnou zprávu a na webech stran by měla nalézt údaje o podporovatelích. V případě, že strana, hnutí, koalice, prezidentský nebo nezávislý senátní kandidát pouze zřídili volební účet, ale nevyvíjeli žádnou činnost odpovídající volební kampani dle zákona, nepřijali žádný finanční dar ani bezúplatné plnění a nehradili z volebního účtu žádné výdaje, je vhodné zveřejnit na svém webu informaci, že žádnou podporu nepřijali. Dále je vhodné, aby úřadu doručili a na svém webu zveřejnili zprávu o financování kampaně s nulovými položkami. Takový postup doporučujeme. Pokud však subjekt v době kampaně vyvíjel činnost odpovídající kampani dle zákona (bez ohledu na to, zda za ni z volebního účtu platil, nebo šlo o bezúplatné plnění), má povinnost přehled podporovatelů (nebo informaci, že žádní nebyli) zveřejnit. Musí také vyhotovit zprávu o financování kampaně, zaslat ji úřadu a umístit na své stránky stejně jako subjekty, které kandidátní listinu podaly, jejich kandidátní listina byla zaregistrována a voleb se zúčastnily.

Zobrazit podrobnosti

Náležitosti webové stránky s informacemi o financování kampaně

Mezi povinnosti při vstupu do kampaně patří zřídit internetovou stránku s informacemi o financování kampaně a oznámit ji Úřadu. Web musí splňovat následující kritéria: Upozorňujeme kandidující subjekty a registrované třetí osoby, že vytvoření stránky s informacemi o financování volební kampaně na sociálních sítích nepovažuje úřad za splnění legislativních povinností . Doporučujeme tedy účastníkům kampaně, aby pro publikování informací o financování kampaně využívali buď vlastních domén a hostingu, nebo služeb, jež nabízejí možnost publikování stránek zdarma.

Zobrazit podrobnosti

Odkaz na volební účet

Kandidující subjekt nebo registrovaná třetí osoba oznamuje úřadu jeden internetový odkaz, po jehož rozkliknutí se uživateli ihned zobrazí náhled transparentního volebního účtu politické strany, hnutí nebo registrované třetí osoby (typicky na webu příslušné banky). Nejde tedy o obecný odkaz na doménu či internetovou stránku politické strany či hnutí, na které je odkaz na transparentní účet uveden (byť tento odkaz na internetové stránce kandidujícího subjektu být zveřejněn musí), ani např. o obecný odkaz na seznam všech transparentních účtů vedených konkrétní bankou. Je důležité, aby kandidující subjekty i třetí osoby prováděly průběžnou kontrolu dostupnosti jimi oznámených odkazů na volební účty, a pokud tyto odkazy nejsou funkční, aby zajistily jejich aktuální formát a tento bez zbytečného odkladu zaslaly úřadu. Za dostupnost transparentního účtu pod odkazem, který je u úřadu evidován, nese odpovědnost oznamovatel účtu. O dalších povinnostech v souvislosti s volebním účtem píšeme i v heslech Povinnosti při vstupu do kampaně, Povinnosti po skončení kampaně a v souvislosti s politickými stranami a hnutími též v dalším samostatném hesle.

Zobrazit podrobnosti

Povinnosti po skončení kampaně

Pro účastníky kampaně volby oznámením výsledků nekončí, kandidující subjekty i registrované třetí osoby mají další povinnosti. Tato pasáž shrnuje pravidla pro strany (hnutí), koalice, prezidentské kandidáty a nezávislé senátní kandidáty. Povinnosti registrovaných třetích osob jsou uvedeny v kapitole Agitace bez vědomí kandidujícího uskupení. Volební účetnictví a zpráva o financování kampaně Dnem, kdy jsou ve Sbírce zákonů zveřejněny konečné výsledky voleb, začíná kandidujícím subjektům běžet 90denní lhůta, během které musejí dokončit účetnictví kampaně a vyhotovit zprávu o financování kampaně. V této lhůtě dále musejí volební účetnictví a zprávu o financování kampaně předložit úřadu a zprávu (nikoliv účetnictví) zveřejnit na svých stránkách s informacemi o financování kampaně. Pro účely  vyhotovení zprávy je nejvhodnější využít internetové aplikace ÚDHPSH. Všichni účastníci kampaně mají přihlašovací údaje do aplikace od úřadu k dispozici. (Koalicím, nezávislým kandidátům do Senátu a kandidátům na funkci prezidenta republiky je úřad vystaví a zašle, jakmile budou jejich kandidátní listiny zaregistrovány a registrační úřady zašlou úřadu přehled kandidujících subjektů.)   Povinnost zprávu zveřejnit může kandidující subjekt splnit tak, že na své stránky umístí unikátní odkaz, který je k dispozici po přihlášení na úvodní straně internetové aplikace ÚDHPSH. Využití aplikace rovněž usnadňuje předložení zprávy úřadu – probíhá prostým uzavřením zprávy. Aplikace do zprávy umístí časové razítko a zajistí okamžité odeslání na podatelnu úřadu. Současně je zpráva automaticky zveřejněna na webu úřadu. Obdobným způsobem lze úřadu předložit také volební účetnictví. Pomocí stejné internetové aplikace může strana (hnutí), kolice nebo nezávislý kandidát nahrát přímo na server Úřadu. Automaticky je s časovým razítkem odesláno na podatelnu. Volební zákon stanovuje, že kandidující subjekt musí předložit „veškeré účetnictví týkající se kampaně“. Úřad svým metodickým stanoviskem vymezil, co konkrétně má být předloženo. Výčet naleznete pod tímto heslem. Pokud kandidující subjekt internetovou aplikaci využít nechce, má k dispozici listinný formulář. Volební účet a jeho zůstatek Volební výdaje lze z volebního účtu hradit i po skončení volební kampaně, dokonce i po předložení zprávy o financování kampaně. Výdaje, jejichž uskutečnění není uvedeno ve zprávě o financování kampaně, ale musejí být ve zprávě uvedeny v přehledu peněžitých dluhů. Aby si kandidující subjekt zajistil dostatek peněz pro uhrazení výdajů kampaně, může na volební účet posílat či vkládat jen peníze od sponzorů, které vykázal před volbami, nebo prostředky, které nepochází z darů. Z volebního účtu je také možné hradit případnou pokutu uloženou Úřadem. Po uplynutí 180denní lhůty (nebo po ukončení správního řízení vedeného v souvislosti s porušením pravidel volební kampaně) začíná běžet lhůta 60 dní, během které musí být nevyužité finanční prostředky převedeny z volebního účtu jinam. Politické strany a hnutí převádějí nevyužitý zůstatek na jiný účet strany (hnutí). U koalic se zbylá částka dělí dle dohody, případně rovným dílem, pokud strany dohodu neuzavřely. Nezávislí senátní kandidáti a prezidentští kandidáti převedou nevyužité prostředky (včetně svých vlastních příspěvků) z volebního účtu na sociální, zdravotní, sportovní, ekologický, kulturní nebo jinak veřejně prospěšný účel, který sami určí. Poté do 15 dnů zveřejní na svých internetových stránkách a současně zašlou úřadu (běžným dopisem či zprávou – formulář pro tento úkon není vytvořen) jimi podepsanou informaci o tom, komu, v jakém rozsahu a na jaký veřejně prospěšný účel byly tyto peněžní prostředky převedeny. Samotný volební účet sice kandidující subjekt rušit nemusí, nemůže jej ale použít v jiných volbách. Platí pravidlo nové volby – nový volební účet.

Zobrazit podrobnosti

Sociální sítě

Ne všechny profily a příspěvky na sociálních sítích naplňují znaky volební kampaně. Pokud jde o osobní profil kandidáta (soukromý, nekomerční), za jehož správu není vyplácena odměna, příspěvky nejsou propagovány pomocí reklamních nástrojů a nebudou zde publikovány materiály, za jejichž výrobu bylo zaplaceno nebo se za ni obvykle poskytuje úplata, pak se bez ohledu na obsah příspěvků nejedná o volební kampaň ve smyslu volebního zákona. Znaky kampaně dle zákona nenaplňuje ani řada audiovizuálních materiálů. Nejčastěji se jedná o vlastní fotografie pořízené účastníkem kampaně, „selfíčka“ atp. Pokud se jedná o fotografii bez zásahu, za nějž by byla nebo by se obvykle poskytla úplata (typicky fotky upravené svépomocí za použití běžných neplacených aplikací atp.), nenaplňuje taková fotografie – bez ohledu na svůj obsah – znaky volební kampaně, jak ji definuje volební zákon. Nemusí tedy být jako prostředek kampaně označena. Platí to ale pouze v případě, že příspěvek s fotografií není propagován pomocí reklamních nástrojů. Pokud je však v rámci příspěvku zveřejněného na soukromém profilu použit audiovizuální materiál, který naplňuje znaky kampaně, nebo jsou-li příspěvky obsahující sdělení ve prospěch či neprospěch účastníků voleb vytvářeny copywriterem či PR pracovníkem za úplatu (případně je za jinou činnost spojenou s provozováním takového profilu poskytována úplata), jedná se o volební kampaň. V takovém případě je třeba, aby byl příslušný audiovizuální materiál opatřen informací o zadavateli a zpracovateli.

Zobrazit podrobnosti

Povinnosti při vstupu do kampaně

Politické strany (hnutí), koalice a nezávislí senátní kandidáti a prezidentští kandidáti mají při vstupu do kampaně čtyři povinnosti. Volební účet je podle zákona potřeba zřídit do 5 dní od vyhlášení voleb. Pokud ale strana (hnutí), koalice nebo nezávislý senátní kandidát či prezidentský kandidát začnou s kampaní později, je dnem zahájení jejich volební kampaně den, v němž svým jednáním poprvé naplnili znaky volební kampaně – viz Od kdy platí pravidla kampaně. V takovém případě je nutné, aby měli volební účet zřízený nejpozději v den, kdy kampaň zahájili. Nejzazším termínem, kdy se kampaň účastníků voleb považuje za zahájenou, je poslední den lhůty pro podání kandidátní listiny příslušnému orgánu, tj. 66 dnů před dnem voleb.  Povinnosti při vstupu do kampaně mají také registrované třetí osoby. Těm se věnujeme v heslu Agitace bez vědomí kandidujícího uskupení („registrovaná třetí osoba“).

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně