Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: členské příspěvky

Příspěvky od registrovaných sympatizantů, podporovatelů či kandidátů členství

Některé politické strany a politická hnutí uplatňují kromě řádného členství také institut registrovaného podporovatele, sympatizanta, příznivce, kandidáta členství a podobně. Jedná se o způsob volnějšího zapojení veřejnosti do činnosti strany, které obvykle předchází přijetí za řádného člena. Zákon o politických stranách taxativně vyjmenovává, jaké zdroje příjmů mohou strany využívat: kromě státních příspěvků, příjmů z vlastních aktivit, úroků a úvěrů jsou přípustnými příjmy stran ještě členské příspěvky a dary. Protože registrovaní sympatizanti nejsou členy strany, nemohou být příspěvky, které od nich strana vybírá, považovány za členské příspěvky. Bez ohledu na to, zda registrovaní příznivci straně poskytují finanční příspěvky o své vůli nebo strana platby vyžaduje, a bez ohledu na to, zda se jedná o jednorázové, občasné nebo pravidelné platby, nahlíží se na příspěvky od sympatizantů vždy jako na dary. Tak jako ostatní dary musí být příspěvky od sympatizantů přijímány výhradně na zvláštní účet a musí být splněny i další povinnosti týkající se sponzorování fyzickými osobami – zejména musí strana tyto dary zveřejnit ve výroční finanční zprávě s uvedením jména, příjmení a data narození a v případě, že příspěvek jednorázově přesáhne 1.000 Kč, může jej strana přijmout jen na základě písemné smlouvy. Sympatizant pak v platebním příkaze, jímž straně příspěvek poukazuje, musí uvést účel transakce, tedy například „příspěvek podporovatele“ atp.

Zobrazit podrobnosti

Členské příspěvky

Členové hradí členské příspěvky v hotovosti do pokladny strany či hnutí nebo je posílají na provozní účet. Členské příspěvky s hodnotou nad 50 000 Kč zákon považuje za dary a je potřeba s nimi tak i zacházet (počítat je do limitu pro dary / bezúplatná plnění od jednoho dárce, příslušně je vykazovat).

Zobrazit podrobnosti

Využívání hotovosti

Strany a hnutí musí ke své činnosti používat především finanční prostředky vedené na účtech, v hotovosti mohou platit jen výdaje nepřevyšující částku 5 000 Kč. Mohou také v hotovosti přijímat dary a členské příspěvky, dary ovšem musí obratem vložit na zvláštní účet.

Zobrazit podrobnosti

Výroční finanční zpráva (VFZ)

Každá strana či hnutí má za povinnost nejpozději 1. dubna předložit Úřadu výroční finanční zprávu (VFZ). Její součástí jsou:  účetní závěrku podle zákona o účetnictví, zprávu auditora o ověření účetní závěrky s výrokem bez výhrad (tuto povinnost mají i strany bez výdajů a příjmů!), přehled o celkových příjmech, přehled o celkových výdajích na daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění, výdaje na volby členěné podle jednotlivých druhů voleb, přehled o dárcích a jejich peněžitých a nepeněžitých darech, přehled poskytnutých bezúplatných plnění, jejichž obvyklá cena převyšuje částku 50 000 Kč, a jejich poskytovatelích, přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím nebo odkazem, přehled o členech, jejichž členský příspěvek za kalendářní rok je vyšší než 50 000 Kč, název a sídlo politického institutu, jehož je strana nebo hnutí zakladatelem nebo členem, a výdaje vynaložené na podporu jeho činnosti minimálně ve výši příspěvku na činnost politického institutu.

Zobrazit podrobnosti

Jaké účty musí strana vést?

Zákon stranám a hnutím ukládá povinnost vést samostatné účty pro čtyři typy příjmů či výdajů: tzv. zvláštní účet pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a peněžních darů, volební účet pro úhradu výdajů volební kampaně ve volbách do Senátu, Poslanecké sněmovny, krajských zastupitelstev nebo v prezidentských volbách, účet pro plnění z pracovněprávních vztahů, tzv. provozní účet pro všechny další výdaje. Pokud strana či hnutí nemá příslušný typ příjmů či výdajů, nemusí daný účet zřizovat.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně