Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: bezúplatné plnění

Majetek dobrovolníků a kandidátů

Heslo Práce dobrovolníků a kandidátů vysvětluje, jak se v kampani nahlíží na lidskou práci dobrovolníků a kandidátů. Využití majetku fyzických osob věnujeme samostatné heslo. Kandidáti a dobrovolníci v kampani běžně využívají svůj majetek – typicky jde o věci běžné potřeby či bytové i nebytové prostory a jejich vybavení. Pokud tento majetek nepořizovali pro účely kampaně, ale využívají jej dlouhodobě k běžným nevýdělečným účelům (pro osobní potřebu), není třeba náklady s jeho používáním a provozem, ani jeho opotřebení zahrnovat do volebních výdajů. Jinou situací však je, pokud je majetek pořízen pro účely kampaně (například koupě megafonu) – v tom případě představuje výdaj kampaně. Do výdajů kampaně je třeba započíst také krátkodobý, „oběžný“ majetek pořízený pro účely kampaně. Jde o majetek, který se neopotřebovává, ale spotřebovává (typicky pohonné hmoty, tonery, kancelářské potřeby atp.). Běžným příkladem je použití vlastního vozu v kampani. Pokud kandidát či dobrovolník vůz standardně (mimo dobu kampaně) používá pro osobní potřebu, nejsou sice výdajem kampaně pořizovací náklady, amortizace, pojištění a podobně, ale palivo spotřebované v souvislosti s agitací výdajem kampaně je. Specifickou, avšak nikoliv raritní situací je využití dlouhodobého majetku kandidáta či dobrovolníka způsobem, za který se poskytla nebo obvykle poskytuje úplata. Příkladem může být úprava vlastní movité či nemovité věci (polep auta, nástřik fasády atp.). V těchto případech jsou výdajem kampaně náklady spojené s těmito úpravami a jako bezúplatné plnění se vykazuje též obvyklá cena služby (v uvedených případech pronájem reklamní plochy).

Zobrazit podrobnosti

Služební vozy ministrů a prezidenta

Členové vlády a prezident republiky mohou užívat služební auta včetně řidiče k osobní dispozici, tedy prakticky v neomezeném rozsahu. Pokud kandidují ve volbách, získávají v podobě služebního vozidla od státu bezúplatné plnění. Z legislativy a soudních rozhodnutí nicméně vyplývá, že u ministrů, kteří kandidují (a obvykle jsou lídry) za politické strany, není využívání služebních vozů v kampani neoprávněné jednání spočívající v poskytnutí bezúplatného plnění politické straně od státu. Výdaje za používání služebního vozidla však tvoří hodnotu kampaně, neboť jde o plnění ocenitelné v penězích. (Analogicky je výdajem na kampaň též použití soukromého vozidla osobou podílející se na kampani). Subjekty, za které ministři kandidují, případně prezident republiky, by tak měli cestovní výdaje za jízdy služebními vozy během kampaně vykázat ve zprávě o financování kampaně.

Zobrazit podrobnosti

Sponzorování kampaně koalice

Příjemcem či poskytovatelem daru za koalici může být jen některá ze stran koalice. Jedná-li se o finanční dar, musí jej strana koalice přijmout na svůj zvláštní účet. Údaje o všech dárcích a poskytovatelích bezúplatných plnění, jejichž dary a bezúplatná plnění byly koalicí v kampani využity, musejí být uvedeny jak v koaličním přehledu dárců zveřejňovaném tři dny před začátkem hlasování, tak ve zprávě o financování volební kampaně. Strana koalice, která zřídila  volební účet koalice a vede její účetnictví v dané kampani, nemůže ve prospěch koaliční kampaně poskytovat bezúplatná plnění či nepeněžní dary. Jak vyplývá z předchozího bodu, při absenci právní subjektivity koalice by v takovém případě byla příjemcem bezúplatného plnění sama strana, která vede koalici účetnictví, což není z logiky věci možné. Sama sobě strana bezúplatné plnění poskytnout nemůže. Proto strana, která vede účetnictví koaliční kampaně, může výdaje kampaně hradit pouze penězi. 

Zobrazit podrobnosti

Práce dobrovolníků a kandidátů

Zvláštní postavení v evidenci výdajů hrají i dobrovolníci. Osoba, která provádí činnost pro někoho jiného, tak většinou nečiní bez důvodu – takovým důvodem bude buďto úplata, nebo jiná její motivace. Pokud je motivací dobrovolníků k účasti na kampani osobní vklad do činnosti toho, pro nějž práci vykonává, tedy uplatnění vlastní svobody projevu a vyjádření politického názoru, nenaplňuje taková dobrovolnická činnost znaky volební kampaně. V ostatních případech by práce dobrovolníků měla být ve finálních nákladech zohledněna, přičemž její hodnota se odvíjí od „ceny obvyklé“ za práci, kterou dobrovolník v rámci volební kampaně vykonával. Současně je třeba rozlišovat činnost dobrovolníků jako takových od práce koordinátorů, organizátorů, školitelů dobrovolníků a obdobných pozic. Za tento typ práce s dobrovolníky bývá obvykle poskytována úplata a znaky volební kampaně zde tedy mohou být naplněny. Obecně platná pravidla není možné pro tyto případy formulovat – důležité jsou vždy konkrétní okolnosti. „Dobrovolničením“ v kampani se rozumí pouze lidská práce související s přípravou a realizací kampaně, nikoliv zajištění dalších služeb a materiálu v režii dobrovolníka. Například poskytnutí vlastního movitého či nemovitého majetku pro účely kampaně dobrovolníkem již nespadá pod dobrovolnictví, ale řídí se standardními pravidly pro agitaci s vědomím kandidujícího subjektu, případně pro sponzorování kampaně.

Zobrazit podrobnosti

Přijetí a vracení darů (nezávislí kandidáti)

Pro nezávislé kandidáty (volby do Senátu, prezidentské volby) volební zákon žádná pravidla přijímání a vracení darů či bezúplatných plnění nestanovuje (musejí však sponzory řádně vykázat 3 dny před volbami a ve zprávě o financování volební kampaně). Platí pro ně tedy obecná ustanovení občanského zákoníku a předpisů upravujících daň z příjmu fyzických osob. Dary přijímají na volební účet.

Zobrazit podrobnosti

Zveřejnění sponzorů kampaně

Nejpozději 3 dny před dnem voleb musejí všechny kandidující subjekty zveřejnit na webu s informacemi o financování kampaně údaje o všech sponzorech, jejichž dar využily nebo ještě plánují využít na úhradu výdajů kampaně (viz též Povinnosti po skončení kampaně). Spolu s finančními dary se stejným způsobem uvádí také bezúplatná plnění a nepeněžní dary. O všech podporovatelích je nutné zveřejnit jméno, příjmení, datum narození a obec pobytu (fyzické osoby), resp. název, IČO a adresu sídla (právnické osoby). Strany, hnutí, koalice i nezávislí kandidáti do Senátu a kandidáti na funkci prezidenta republiky mohou pro evidenci darů využít internetovou aplikaci pro vyhotovování zpráv. Ke splnění povinnosti zveřejnit dárce v tom případě stačí umístit na své stránky s informacemi o financování kampaně unikátní odkaz, který kandidující subjekty naleznou na úvodní straně po přihlášení do internetové aplikace ÚDHPSH. Aplikace automaticky zajistí, že pod tímto odkazem se v rozhodný okamžik (3 dny před dnem voleb) pro veřejnost zobrazí všichni sponzoři, které kandidující subjekt v aplikaci do té doby zaevidoval (současně data v aplikaci zůstanou pro pozdější zprávu o financování kampaně). Po uplynutí třetího dne před dnem voleb již kandidující subjekty nesmějí na kampaň využít žádné sponzorské příspěvky, u nichž do tohoto dne nezveřejnily požadované informace. Pro strany a hnutí to neznamená, že by nemohly nadále přijímat dary, avšak tyto dary nemohou už být převedeny na volební účet (mohou být použity například na běžný provoz strany). Doporučujeme proto stranám a hnutím, aby stanovily a svým podporovatelům oznámily nejzazší termín, do kdy je možné poskytnout podporu, pokud sponzor požaduje, aby jeho dar byl použit na volební kampaň. Termín by měly stanovit tak, aby stihly identitu sponzora zaevidovat a zveřejnit.  Pokud si kandidující subjekty nejsou tři dny před volbami jisty, které dary ještě do konce volební kampaně využijí, mají možnost „pro jistotu“ vykázat před volbami více sponzorů, než bude třeba k úhradě volebních výdajů. V závěrečné zprávě o financování kampaně, kde se již uvádí skutečně využité sponzorské prostředky, může být uvedeno méně osob, než bylo vykázáno před volbami, ale nemohou žádné přibýt.

Zobrazit podrobnosti

Obecně ke sponzorování kampaně

Strany, hnutí a koalice Ačkoliv se běžně používá spojení „sponzor kampaně“, strany a hnutí přijímají dary na takzvaný zvláštní účet bez ohledu na to, zda aktuálně nějaká kampaň běží. Jedná se o transparentní účet, který musí mít zřízený každá strana, která dary přijímá. Dary se tedy neposílají na volební účet – ten slouží jen k hrazení výdajů kampaně a strany si na něj posílají ze zvláštního účtu peníze dle potřeby. „Sponzorem kampaně“ se tedy stává i každý „běžný“ sponzor, jehož dar si strana převedla na volební účet a použila ho k úhradě volebních výdajů. Koalice nemají právní subjektivitu, proto nemohou samy dary přijímat. Za koalici tedy dary inkasuje některá ze stran, které koalici tvoří.  Pro strany a hnutí platí podmínka, že pokud hodnota podpory (peněžního či nepeněžního daru nebo bezúplatného plnění) překročí 1.000 Kč, smí ji přijmout jen na základě písemné smlouvy (pro prezidentské a nezávislé senátní kandidáty tento požadavek neplatí). O obecných pravidlech přijímání a vracení darů stranami se dočtete více pod tímto heslem. Sponzorování kampaně koalic se věnuje samostatné heslo. Prezidentští a nezávislí senátní kandidáti Přijímání darů prezidentskými a nezávislými senátními kandidáty volební zákon nijak neupravuje. Doporučujeme dary přijímat na volební účet tak, aby byla naplněna (v tomto případě nepsaná) pravidla transparentnosti. Kromě peněžního daru mohou sponzoři poskytovat také bezúplatná plnění (například prostor pro agitaci na vlastní nemovitosti, slevu na jimi dodané zboží či služby) či nepeněžní dary (například nákup prostředků kampaně z vlastních peněz). Bez ohledu na to, zda se jedná o finanční podporu, bezúplatné plnění nebo nepeněžní dar, je kandidující subjekt povinen všechny podporovatele evidovat. O všech sponzorech musí kandidující subjekt nejpozději 3 dny před volbami zveřejnit jméno, příjmení, datum narození a obec pobytu (fyzické osoby), resp. název, IČO a adresu sídla (právnické osoby). Tyto údaje pak uvádí také ve zprávě o financování kampaně, kterou musí zveřejnit do 90 dní po volbách, a ve výroční finanční zprávě za příslušný kalendářní rok. Sponzor tedy musí se zveřejněním údajů o sobě počítat. Protože zákon povinnost zveřejnit údaje přímo ukládá, strany, hnutí, koalice, prezidentští ani nezávislí senátní kandidáti tím neporušují pravidla ochrany osobních údajů.

Zobrazit podrobnosti

Finanční limity a co je tvoří

Hodnota kampaně kandidujících subjektů nesmí včetně DPH přesáhnout Bylo-li plnění, které je součástí volební kampaně, poskytnuto bezplatně nebo za cenu nižší než obvyklou (tzv. bezúplatné plnění), započítá se do této částky jeho obvyklá cena podle zákona upravujícího oceňování majetku státu.  Kromě klasických výdajů na vedení volební kampaně, tedy propagaci kandidujícího subjektu a volební agitaci (jako služby PR a reklamních agentur, poradenských firem a firem realizujících volební kampaň, tvorbu vizuálů, pronájem ploch určených k propagaci a podobně), musí být vyčíslena a následně zahrnuta do finančních nákladů i hodnota bezúplatně poskytnutých ploch pro vylepení plakátů, bezúplatného poradenství či jiných bezúplatných plnění, jakož i nepeněžních darů. Výdaj kampaně (finanční i nefinanční povahy) může uskutečnit i každý jednotlivý stranický či koaliční kandidát, dokonce může přijmout podporu od třetí osoby (viz Agitace s vědomím kandidujícího subjektu). Za to, že jsou dodržena pravidla financování kampaně (včetně označování materiálů povinnými informacemi), přitom odpovídá subjekt, na jehož listině kandidát figuruje. Proto je potřeba, aby kandidující subjekt měl alespoň kopie jednotlivých dokladů potvrzujících výdaj kandidáta a zahrnul je do zprávy o financování volební kampaně.

Zobrazit podrobnosti

Agitace s vědomím kandidujícího subjektu

Nejčastější formou takovéto podpory je umístění volební agitace na vlastní nemovitost, podoby ale mohou být různé. Účastník voleb (kandidující strana/hnutí, koalice, jejich kandidát, prezidentský kandidát či nezávislý kandidát do Senátu) musí o podpoře prokazatelně vědět. Doporučujeme, aby kandidující subjekty měly pro tyto případy připravené jednoduché smlouvy o poskytnutí bezúplatného plnění (pro politické strany a hnutí je to povinnost, pokud hodnota podpory jednorázově překročí 1 tis. Kč). Hodnota podpory není nijak limitována, avšak politické strany a hnutí nesmí akceptovat žádné další plnění, pokud hodnota podpory (finanční i nefinanční) od jedné a téže osoby v daném kalendářním roce dosáhla 3 mil. Kč. Za jednu a tutéž osobu se považuje i právnická osoba, která je ve vztahu k podporovateli osobou ovládající nebo ovládanou. Blíže viz toto heslo. Přestože se jedná o nefinanční podporu, účastník voleb musí její hodnotu znát a počítat s ní, protože ji musí vykázat jako formu podpory (bezúplatného plnění). Podporovatel se nemusí do kampaně nijak registrovat, vše za něj zařídí subjekt, kterému podporu poskytl. Kandidující subjekt má zákonné zmocnění (a povinnost) uvést o každém podporovateli v závěrečné zprávě celé jméno, datum narození a obec pobytu (u právnických osob název, IČO a sídlo).

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně