Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: externí služby

Náležitosti webové stránky s informacemi o financování kampaně

Mezi povinnosti při vstupu do kampaně patří zřídit internetovou stránku s informacemi o financování kampaně a oznámit ji Úřadu. Web musí splňovat následující kritéria: Upozorňujeme kandidující subjekty a registrované třetí osoby, že vytvoření stránky s informacemi o financování volební kampaně na sociálních sítích nepovažuje úřad za splnění legislativních povinností . Doporučujeme tedy účastníkům kampaně, aby pro publikování informací o financování kampaně využívali buď vlastních domén a hostingu, nebo služeb, jež nabízejí možnost publikování stránek zdarma.

Zobrazit podrobnosti

Poradci, marketéři, tiskoví mluvčí

Služby poradců, marketérů, expertů na PR a sociální sítě spojené s volební kampaní se započítávají do hodnoty kampaně. Specifická situace může nastat u stálých zaměstnanců či osob v obdobném postavení v průběhu volební kampaně, jejichž pracovní náplň zahrnuje i nevolební agendu. V případě, že jde o služby, které kandidující subjekt pořizuje externě (na zakázku od firem, podnikajících fyzických osob či formou dohody o provedení práce, smlouvy o dílo atp.), s výjimkou stálé pozice tiskového mluvčího, jsou tyto služby výdajem kampaně jako každá jiná nakoupená služba či zboží do té míry, v níž se týkají příslušné volební kampaně. Nehraje přitom roli, zda subjekt tuto zakázku zadal před zahájením kampaně, po zahájení kampaně, či zda jde dokonce o trvalou spolupráci. Kandidující subjekt takovému zhotoviteli zadává (byť periodicky) zakázku na činnosti spojené s propagací a zhotovitel mu za tyto konkrétní služby vystavuje faktury (nebo jinak inkasuje odměnu ze smluvního vztahu). Jako každé jiné volební výdaje musí kandidující subjekt tyto platby hradit z volebního účtu. Pokud se dodávané služby týkají volební kampaně jen z části, je třeba v dokumentaci zakázek (nejlépe oddělenými fakturami) rozlišit volební výdaj od nevolebního s tím, že volební výdaj bude uhrazen z volebního účtu a nevolební výdaj z provozního účtu. Rovněž v případě, že kandidující subjekt trvale zaměstnává pracovníka, jehož pracovní náplní je výhradně zajišťování politického marketingu, působení na sociálních sítích a podobně, nahlíží se na mzdové náklady tohoto zaměstnance stejně jako u externího nákupu služeb, tzn. v době volební kampaně jsou výdaje spojené s tímto zaměstnancem nákladem kampaně. Pokud jsou však k práci na kampani využiti stálí zaměstnanci kandidujícího či osoby v obdobném postavení, jejichž pracovní náplň zahrnuje i jinou agendu než propagaci (spadají sem typicky i tiskoví mluvčí), považuje se za výdaj kampaně situace, kdy tomuto pracovníkovi budou za úkony v rámci kampaně nad rámec obvyklé pracovní náplně vypláceny odměny, nebo dojde z důvodu vyššího pracovního nasazení ke zvýšení pracovního úvazku spojeného se zvýšením mzdy. Rozdíl oproti běžné mzdě takového zaměstnance je považován za výdaj kampaně. Pokud se zaměstnanec na kampani podílí nad rámec svých běžných pracovních povinností bez nároku na odměnu, nahlíží se na něj jako na dobrovolníka.

Zobrazit podrobnosti

Zadavatel a zpracovatel

Zadavatelem je osoba (fyzická či právnická), která si objednala daný prostředek volební kampaně, tedy obvykle kandidující politická strana (hnutí), koalice, jejich kandidát, nezávislý kandidát, kandidát na funkci prezidenta, podporovatel, registrovaná třetí osoba apod. Volební propagace musí obsahovat jméno a příjmení fyzické nebo název právnické osoby, případně název koalice (ačkoliv nemá právní subjektivitu), která vytvoření propagace zadala. Toto označení by se v zájmu transparentnosti nemělo v průběhu kampaně měnit. U složitých či dlouhých názvů, které by nepřiměřeně zasahovaly do obsahu samotné propagace, se uvede zkratka (v případě koalic lze například použít zkratku přidělenou Českým statistickým Úřadem po registraci listin). Zpracovatelem je ten, u koho byl prostředek objednán, kdo volební kampaň vytvořil a u koho byla objednávka vyfakturována, tzn. autor podoby daného prostředku kampaně (webové stránky, billboard, plakát, video spot aj.). Uvede se jméno a příjmení fyzické nebo název právnické osoby. Typicky se jedná o reklamní a PR agentury, firmy poskytující poradenství v oblasti volebních kampaní nebo se podílející na jejich realizaci. Naopak zpracovatelem není vlastník nástroje, jakým je daný prostředek šířen (např. majitel plakátové plochy, majitel billboardu, provozovatel rozhlasového vysílání apod.). V případě, že se na podobě propagačního materiálu podílí více samostatných subjektů (samostatný fotograf, grafik, copywriter atp.), uvede se jako zpracovatel ten, jehož podíl na podobě materiálu byl největší. Ačkoliv zákon o formě, jakou tyto informace mají být uvedeny, nehovoří, je vhodné uvést tyto informace u vizuálních forem agitace takovou barvou a velikostí písma, aby byly pro běžného konzumenta dobře čitelné. Důležité je také pamatovat na vhodné umístění textu: řada billboardů, citylightů, vitrín a podobně má instalovaný rám, který informaci uvedenou při samotném okraji sdělení zakryje. Videa na sociálních sítích mohou být na začátku a na konci překryta reklamními či jinými sděleními. U zvukových forem propagace musí být informace sdělena srozumitelně. Příklad uvedení informace: Zadavatel: Strana za svobodnou Klamoš / zpracovatel: První klamošská reklamní s.r.o.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně