Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: volební účet

Přehled základních povinností stran a hnutí

Pokud strana či hnutí přijímá dary nebo dostává příspěvky ze státního rozpočtu, musí zřídit tzv. zvláštní účet. Pokud má strana či hnutí plnění z pracovně-právních vztahů (má zaměstnance, uzavírá DPP atd.), musí pro ně zřídit samostatný (mzdový) účet. Pokud se strana či hnutí účastní jiných voleb než voleb do zastupitelstev obcí, má povinnost si zřídit tzv. volební účet. Pokud má strana či hnutí příjmy a výdaje, je povinna si zřídit tzv. provozní účet. Po zřízení zvláštního účtu musí strana či hnutí oznámit Úřadu adresu internetových stránek, na kterých je přístupný. Po zřízení provozního účtu musí strana či hnutí oznámit Úřadu číslo účtu nebo jiný jedinečný identifikátor. Strany a hnutí mají povinnost informovat Úřad o případných změnách v internetových odkazech na nahlášené účty. Nejpozději 1. dubna každého roku musí každá strana či hnutí předložit Úřadu výroční finanční zprávu. Spolu s výroční finanční zprávou musí strana či hnutí předložit i účetní uzávěrku ověřenou auditorem. Tato povinnost platí pro všechny strany a hnutí včetně těch, které nevyvíjejí činnost, nemají příjmy, jiné výdaje a podobně.

Zobrazit podrobnosti

Jaké účty musí strana vést?

Zákon stranám a hnutím ukládá povinnost vést samostatné účty pro čtyři typy příjmů či výdajů: tzv. zvláštní účet pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a peněžních darů, volební účet pro úhradu výdajů volební kampaně ve volbách do Senátu, Poslanecké sněmovny, krajských zastupitelstev nebo v prezidentských volbách, účet pro plnění z pracovněprávních vztahů, tzv. provozní účet pro všechny další výdaje. Pokud strana či hnutí nemá příslušný typ příjmů či výdajů, nemusí daný účet zřizovat.

Zobrazit podrobnosti

Volební účet

Strany a hnutí, které se účastní voleb krajských, senátních, prezidentských, sněmovních nebo do Evropského parlamentu, mají povinnost zřídit si volební účet. Zákon ukládá povinnost zřídit pro každé regulované volby nový volební účet.  Subjekt, který se účastní jen komunálních voleb, nemá povinnost tento typ účtu zřizovat. Volební účty zakládají nejen kandidující strany, hnutí a koalice a nezávislí kandidáti ve volbách do Senátu, ale také prezidentští kandidáti či registrované třetí osoby. Volební účet musí být transparentní. Náhled do historie platebních transakcí musí být umožněný i zpětně od doby zřízení účtu až do doby, kdy je možné jej zrušit. Prostředky uložené na volebním účtu lze použít pouze k úhradě volebních nákladů. Kandidující subjekt má povinnost zřízení volebního účtu a adresu internetových stránek, na kterých je účet přístupný, neprodleně oznámit Úřadu a informovat Úřad o případných změnách v internetovém odkazu na účet. Volební účet v případě stran a hnutí neslouží k přijímání darů; ty mohou strany a hnutí (na rozdíl od nezávislých a prezidentských kandidátů) přijímat pouze na zvláštní účet, odkud je mohou převést na účet volební. Stejně jako u zvláštního účtu i u volebního účtu je žádoucí, aby každý platební příkaz, kterým se převádějí prostředky z nebo na volební účet, obsahoval uvedení účelu transakce. Tento popis by měl jasně vyjadřovat, o jakou transakci se jedná, či za jakým účelem má být realizována. Vedle toho musí kandidující subjekt vést evidenci údajů o peněžitých prostředcích na volebním účtu, kdy se eviduje jméno, příjmení, datum narození a obec trvalého pobytu, případně název či obchodní firma, identifikační číslo a sídlo osoby, která prostředky vedené na volebním účtu poskytla.

Zobrazit podrobnosti

Zvláštní účet

Tzv. zvláštní účet je účet, který strany a hnutí zřizují pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a příjmy z darů. Pokud strany nedostávají příspěvky ze státního rozpočtu a nehodlají přijímat peněžité dary, nemají povinnost zřídit a vést zvláštní účet. Tento účet musí být transparentní, tedy musí umožňovat veřejnosti bezplatný a nepřetržitý přístup k transakcím nejméně za poslední tři roky. Aby bylo možné bankovní účet považovat za transparentní, musí být možné prohlížet všechny aktuálně bankou zaúčtované transakce. Za transparentní účet se nepovažuje takové technické provedení, které zobrazí transakce pouze zpětně za určitý časový interval. Doporučujeme stranám, hnutím a politickým institutům, aby se ujistily, že si u banky skutečně založily transparentní účet, který splňuje tyto podmínky. Při zřizování zvláštního účtu doporučujeme smluvně s bankou dohodnout, že účet bude po celou dobu existence splňovat podmínky transparentnosti včetně požadavku na tříletou historii transakcí (banky standardně nabízejí jednoroční historii), a že banka bude majitele účtu vždy informovat o změně internetového odkazu, na kterém je transparentní účet přístupný. Upozorňujeme, že účet zřízený bez splnění podmínky transparentnosti nebude úřadem akceptován jako zvláštní. Peněžité dary a příspěvky ze státního rozpočtu je možné přijímat pouze na zvláštní účet. Z něj si strany a hnutí mohou finanční prostředky vybrat v hotovosti do pokladny, převést na svůj jiný účet nebo vrátit, pokud byl dar přijat v rozporu se zákonem. Jiné platby nelze ze zvláštního účtu poukazovat. Finanční prostředky lze ze zvláštního účtu přeposílat i hromadně jednou částkou. Každý platební příkaz, kterým se převádějí prostředky ze zvláštního účtu nebo na zvláštní účet, musí obsahovat uvedení účelu transakce. Tento popis by měl jasně vyjadřovat, o jakou transakci se jedná, či za jakým účelem má být realizována (např. dar na volební kampaň/na provoz, převod na volební účet, převod na provozní účet apod.). V případě darů má odpovědnost za splnění této povinnosti odesílatel (dárce), nikoli strana či hnutí, které proto platby bez uvedení účelu nemusí vracet. Je ale vhodné, aby strany a hnutí o této povinnosti informovaly své dárce a podporovatele. Po založení zvláštního účtu je potřeba oznámit Úřadu adresu internetových stránek, na kterých je přístupný. Úřad tuto adresu zveřejní na svých webových stránkách. Je nutné oznámit jeden internetový odkaz, po jehož rozkliknutí se uživateli ihned zobrazí náhled zvláštního účtu politické strany nebo hnutí (typicky na webu příslušné banky). Nejde tedy o obecný odkaz na doménu či internetovou stránku politické strany či hnutí, na které je odkaz na zvláštní účet uveden (byť tento odkaz na internetové stránce politické strany nebo hnutí být zveřejněn musí), ani např. o obecný odkaz na seznam všech transparentních účtů vedených konkrétní bankou.

Zobrazit podrobnosti

Povinnosti při vstupu do kampaně

Politické strany (hnutí), koalice a nezávislí senátní kandidáti a prezidentští kandidáti mají při vstupu do kampaně čtyři povinnosti. Volební účet je podle zákona potřeba zřídit do 5 dní od vyhlášení voleb. Pokud ale strana (hnutí), koalice nebo nezávislý senátní kandidát či prezidentský kandidát začnou s kampaní později, je dnem zahájení jejich volební kampaně den, v němž svým jednáním poprvé naplnili znaky volební kampaně – viz Od kdy platí pravidla kampaně. V takovém případě je nutné, aby měli volební účet zřízený nejpozději v den, kdy kampaň zahájili. Nejzazším termínem, kdy se kampaň účastníků voleb považuje za zahájenou, je poslední den lhůty pro podání kandidátní listiny příslušnému orgánu, tj. 66 dnů před dnem voleb.  Povinnosti při vstupu do kampaně mají také registrované třetí osoby. Těm se věnujeme v heslu Agitace bez vědomí kandidujícího uskupení („registrovaná třetí osoba“).

Zobrazit podrobnosti

Od kdy platí pravidla kampaně?

Kampaň začíná dnem, kdy je ve Sbírce zákonů zveřejněno vyhlášení voleb. Končí dnem, kdy jsou ve Sbírce zákonů zveřejněny konečné volební výsledky. Odlišná pravidla pro kandidující a pro veřejnost Strana (hnutí), koalice, jejich kandidát, nezávislý kandidát nebo kandidát na funkci prezidenta republiky jsou pravidly kampaně vázáni už ode dne vyhlášení voleb. Dalším osobám vzniká povinnost jednat podle zákona až po formální registraci kandidátních listin. Pokud chtějí vést propagaci, agitaci nebo negativní kampaň za úplatu, musí se registrovat a splnit další související povinnosti tzv. registrovaných třetích osob. Skutečný vstup kandidujících subjektů do kampaně Za okamžik skutečného vstupu do kampaně se považuje faktické jednání kandidujícího subjektu (nebo s jeho vědomím jiné osoby), kterým začal vykonávat činnost odpovídající volební kampani. Takovým jednáním je v praxi například zřízení volebního účtu či vstup do veřejného prostoru, který je provázen materiálními náklady na propagaci, nebo negativní kampaň. Nejzazším termínem, jehož uplynutím již kandidát či kandidující subjekt z pohledu Úřadu zahájili volební kampaň, je poslední den lhůty pro doručení registrace kandidátní listiny příslušnému orgánu. Platí to bez ohledu na to, zda svým jednáním naplňuje znaky kampaně. Skutečný vstup třetích osob do kampaně Třetím osobám, které hodlají propagovat či agitovat ve prospěch nebo v neprospěch kandidátů, stran, hnutí či koalic bez jejich vědomí, vzniká povinnost registrovat se a plnit povinnosti registrovaných třetích osob až poté, co příslušný správní orgán pravomocně rozhodne o registraci kandidátních listin pro dané volby a rozhodnutí o registraci zveřejní na úřední desce. Je to 49. den před dnem voleb. Nejvyšší správní soud v této souvislosti totiž dovodil, že tyto povinnosti lze vůči třetím osobám uplatňovat teprve tehdy, když bude oficiálně známo, které subjekty se voleb účastní.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně